Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Ciężkie lato. Przyznano tylko 67 proc. wnioskowanych slotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko Chopina: Ciężkie lato. Przyznano tylko 67 proc. wnioskowanych slotów
fot. Piotr Bożyk
Temat wyczerpywania się przepustowości Lotniska Chopina jest znany i powszechnie komentowany, zarówno przez zwolenników budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i przeciwników inwestycji. Wstępny raport slotowy na nadchodzący sezon letni dla warszawskiego portu lotniczego wskazuje jedno: ze slotami jest problem. Zewnętrzny koordynator przyznał zaledwie 67,8 proc. wnioskowanych slotów. Odrzucono prawie 50 tys. wniosków.

Nadchodzący sezon letni – jak zapowiadał Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych – będzie dla Lotniska Chopina trudny operacyjnie, czego potwierdzeniem jest wstępny raport na „Okęcia”, które od ponad dekady jest portem koordynowanym, co oznacza, że za przydział slotów (praw na starty i lądowania) odpowiada zewnętrzna firma. W tym wypadku jest to brytyjska spółka Airport Coordination Limited (ACL), której zadaniem jest również alokacja slotów w portach lotniczych m.in. w Abu Zabi, Auckland, Dubaju, Dublinie, Dżeddzie, Londynie (City, Gatwick, Heathrow, Luton, Stansted), Maskacie, Rijadzie, Rydze czy Toronto.

Z opublikowanego raportu slotowego wynika, że zapotrzebowanie na przydział czasu na wykonanie operacji startów i lądowań wyniosło 154 611. Koordynator slotowy przydzielił 125 129 slotów, lecz ostatecznie do linii trafiło 104 892 praw, co oznacza, że w pierwszym rzucie przyznano zaledwie 67,8 proc. wnioskowanych slotów. To dobitnie pokazuje, że zapotrzebowanie na loty z Lotniska Chopina jest bardzo duże, lecz ograniczenia w postaci terminala i krzyżujących się dróg startowych skutecznie utrudniają większy wzrost stołecznego portu lotniczego. W łącznym ruchu pasażerskim (czarterowym i regularnym) dostępne będzie 20 653 503 foteli, o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzienne zapotrzebowanie na sloty wyniosło 702, podczas gdy limit operacji wynosi 565.

Raport wskazuje, że zapotrzebowanie linii lotniczych znacząco przekracza możliwości operacyjne warszawskiego portu lotniczego, zwłaszcza w godzinach rannych, kiedy PLL LOT realizują poranną falę odlotową, jak i popołudniu. Problemy operacyjne w terminalu dot. zarówno przylotów, jak i odlotów. W późno porannej fali przylotowej średnio o 2 648 podróżnych przekroczona będzie wydolność terminala i o 1 817 w godzinach popołudniowych, lecz w tym przypadku dot. to będzie wylotów. Koordynator był także zmuszony przyznać 8 962 sloty w innych godzinach niż te, w których linie zgłaszały zapotrzebowanie. Spowodowane to jest ograniczeniami terminalowymi, wynikającymi z dróg startowych, czy ciszy nocnej.

W godzinach szczytu kompletnie niewydolna będzie strefa Non-Schengen: zarówno na przylotach (o 3 168 więcej pasażerów niż terminal jest w stanie pomieścić), jak i odlotach, gdzie przebywać będzie średnio 2 385 podróżnych więcej niż w „normalnym” czasie. Z kolei w strefie Schengen deklarowana liczb odprawianych pasażerów – w porannych godzinach szczytu – będzie wyższa o 3 220 osób. Powyżej limitu realizowane będą także przyloty z państw Schengen – koordynator zakłada, że w trakcie wieczornej fali obsługiwane będzie o 4 020 pasażerów więcej niż wynosi zdolność operacyjna.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SunExpress uruchomi loty z Warszawy do Izmiru

Pasażer i linie lotnicze

SunExpress uruchomi loty z Warszawy do Izmiru

SunExpress 06 listopada 2024

Lotnisko Chopina w pełnej gotowości. Rusza Akcja Zima 2024 (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowości w zimowym rozkładzie lotów

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Paryż wzorem dla Warszawy? Taka może być nowa „Etiuda”

Infrastruktura i lotniska

Paryż wzorem dla Warszawy? Taka może być nowa „Etiuda”

Mateusz Kieruzal 23 października 2024

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 18 października 2024

Lotnisko Chopina: 13,4 mln foteli w zimie. Amsterdam najpopularniejszy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

SunExpress uruchomi loty z Warszawy do Izmiru

Pasażer i linie lotnicze

SunExpress uruchomi loty z Warszawy do Izmiru

SunExpress 06 listopada 2024

Lotnisko Chopina w pełnej gotowości. Rusza Akcja Zima 2024 (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowości w zimowym rozkładzie lotów

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Paryż wzorem dla Warszawy? Taka może być nowa „Etiuda”

Infrastruktura i lotniska

Paryż wzorem dla Warszawy? Taka może być nowa „Etiuda”

Mateusz Kieruzal 23 października 2024

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 18 października 2024

Lotnisko Chopina: 13,4 mln foteli w zimie. Amsterdam najpopularniejszy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5